Brandskyddsutbildning

1kommentarer

 
Igår var det brandskyddsutbildning på praktiken och jag fick också vara med - väldigt lärorikt måste jag säga. Jag fick lära mig många nya saker, vad man ska tänka på, hur man ska agera, vad man inte ska göra osv och när dagen var slut fick vi alla vars ett intyg - gillas skarpt! Jag fick bland annat lära mig att man bör ha minst en brandsläckare hemma, helst en i varje sovrum, att det finns 200 L bensin i en tre-sitsig soffa (soffan är energi), att en brand i en fåtölj kan rökfylla en normalstor lägenhet på 3-4 minuter, att pulversläckare är mest effektivt  + mycket annat!
 
Vi fick se en film om en brand som hänt i ett lager i Motala för x antal år sen, vi fick se händelseförloppet och sen diskutera hur man kunde gjort istället och vad man skulle tänkt på och så. Vi fick se en annan film också där dom anlade en brand i en soffa genom att lägga ett stearinljus där och från början var det 18 grader i rummet - efter 02,30 minuter var det rökfyllt 1,5 m från taket och nedåt och efter 04,50 minuter var det 800 grader i rummet och en övertändning skedde. Helt sjukt! Så fort det går... så tipset när man ska kväva en eld så fort som möjligt är att ta en filt eller dylikt eller brandsläckaren, inte springa och hämta vatten, tydligen tog det runt 1,5 minut innan man var klar och på 1,5 minut hann det hända vääldigt mycket. 
 
Innan dagen var slut fick vi testa på att släcka eld i en tunna med en kolsyrebrandsläckare och därefter lägga på en brandfilt på en docka som brann och brandingenjören var lite smått rolig, när jag skulle dra på filten sa han "och glöm inte skrevet, passa på medan du har chansen" ja gud, men roligt var det. 

1 kommentarer

Trixie

19 Apr 2013 06:59

Så kul! Jag har varit på Brandorama när vi gick gymnasiet och fick göra massa sånt kul också, rökdyka osv :-)

Kommentera

Publiceras ej