Composite och Ergonomi

0kommentarer

Imorse var det dags för föreläsning igen och denna gången handlade det om composite och för er som inte vet vad det är så är det fyllnadsmaterial. Förr så använde man sig av amalgam men nu har man övergått till plast. Det var mycket information och trött som jag var höll jag på att somna x antal gånger men jag fick med det viktigaste. Vi fick lära oss lite om just composite och hur en lagning går till - detta visste jag redan men det skadar aldrig att höra det en gång till. Vi gick även igenom flera olika material så som glasjonomer, flow, sonic fill, fissurförsegling osv och detta säger er troligtvis ingenting men undrar ni över något är det bara att fråga. Det var en intressant föreläsning i alla fall även fast jag var väldigt trött. 
 
Efter lunch körde vår lärare igenom ett powerpoint program om ergonomi och det var också jätteintressant. Under mina första praktikveckor berättade tandläkaren för mig hur viktigt det var med just ergonomi och att hon aldrig haft problem med sin rygg under sina år i tandvårdsyrket och då kan jag tillägga att hon inte är jättemånga år ifrån pension. Vi fick i alla fall lära oss att det är viktigt att stretcha mellan varven och att inte ha för mycket statiskt arbete - det vill säga att man knappt rör sig, sitter likadant hela tiden, spänner sig. Vi fick lära oss om yrkesskador, varningstecken, tips om hur man skulle tänka under arbetets gång och mellan patienterna, klockpositionen och annan viktig fakta. Lärorik dag.
 
Innan vi fick gå hem gick vi igenom lite angående tandvårdsmässan som är nästa vecka i Danmark som de flesta av oss i klassen ska på och lite information inför LIA 2 (lärande i arbete) som börjar nästa vecka och pågår i 6 veckor framöver. Pirrigt! Jag stötte på min handledare i dörren när jag skulle gå och det kändes skönt att få prata lite då jag varit så nervös men nu känns det bättre - det ska gå bra, jag ska ge allt jag har!
 

Kommentera

Publiceras ej