Tobaksprevention inom tandvården

0kommentarer

Idag kom en kvinna och föreläste om tobaksprevention inom tandvården och det var väldigt intressant och jag fick lära mig mycket. Bland annat fick jag lära mig att det har en betydande riskfaktor för parodontit (tandlossning), att det är en kronisk sjukdom att vara nikotinberoende, räknas som en psykisk störning samt beteendestörningar, beroendesyndrom orsakat av tobak. Vi fick se massa siffror och undersökningar som gjorts, bland annat hur många procent som röker dagligen och att kvinnor röker mer än män samt oroande siffror över hur många årskurs 9 elever som röker. 
 
Hon sa även att det jobbades med att tobak skulle förbjudas på sikt. Vi fick även lära oss om vattenpipa, e-cigaretter och snus, dess påverkan. Det jag fann väldigt intressant var att endast 2-3 % slutar på egen hand medan 50 % läggs in på en avvänjningsklinik. Det säger rätt mycket om just nikotinets påverkan på människan och det kunde tydligen jämföras med heroinberoende. Hon berättade mycket mer men detta var i stora drag och undrar ni något får ni fråga. Det var i alla fall väldigt intressant och till alla er som röker: det är aldrig försent att sluta :)
 

Kommentera

Publiceras ej