Supragingival Scaling

1kommentarer

Idag har jag varit i Malmö hela dagen, jag åkte hemifrån 06:30 och kom hem vid 17:00 tiden. Idag har vi fått lära oss om supragingival scaling, det vill säga hur man tar bort tandsten ovanför tandköttet. Subgingival får enbart tandläkare och tandhygienister göra och det innebär att man även går ned under tandköttet. Jag klarar mig bra ovanför. Det var väldigt roligt och lärorikt, dessa praktiska övningar är de roligaste, när man själv får testa på. 
 
Vi hade alla vars en docka som hette Oskar som vi arbetade på och tur var väl det... kan inte direkt påstå att jag var lätt på handen under hela "behandlingen" men ren blev han och godkänt fick jag! Vi fick testa att ta bort med en sickel, ett sorts tandstensinstrument och därefter fick vi testa på Sonicflex och EMS, ultraljud som skakar bort tandstenen. När vi var klara med tandstensborttagningen fick vi putsa och polera innan vi avslutade. Det var som sagt en väldigt lärorik och rolig dag och jag hoppas verkligen att vi får göra det här fler gånger. 
 


 

1 kommentarer

Eva

25 Mar 2013 20:25

Kul att du bloggar igen :-)

Svar: Tänkte att det var dags nu :)
Lisa Rååd

Kommentera

Publiceras ej