6 veckors praktik börjar lida mot sitt slut

6kommentarer

Jag har inte skrivit så jättemycket om min praktik och nu börjar den lida mot sitt slut. Jag har endast två veckor kvar, det har verkligen gått i raketfart och jag har lärt mig jättemycket. Under mina första två praktikveckor i julas lärde jag mig också jättemycket så den här gången har det varit upprepning av det men med tillägg av andra saker - jag tar röntgenbilder, polerar, assisterar vid lagningar och andra behandlingar, dokumenterar status/diagnos, behandlingar osv. Det är ett väldigt varierande jobb, man gör väldigt mycket. Det jag har kvar att göra är att ta bort tandsten. Nästa vecka har jag även fått äran att vara med sjukhustandvården och det ska bli jätteintressant! 
 
Om det är något ni vill veta om praktiken eller yrket i sig (utbildningen) så är det bara att fråga. 

6 kommentarer

Sandra

20 May 2014 17:21

Hej, vart hade du din LIA? Jag går utbildningen nu å jag har en LIAperiod kvar. Vore intressant att höra vart du var, du verkar ha trivts bra :)

Svar: Jag bloggar inte här längre - därav sent svar! Men jag hade min LIA på Elineberg :) hoppas att du fick ett bra ställe du med!
Lisa Rååd

Jennie

03 Jun 2014 08:57

Jag har blivit antagen till samma utbildning som dig och längtar till hösten nu!! Har hört att det ska vara väldigt snabbt tempo på studierna stämmer det? Hur många dagar i veckan har man schemalagda lektioner? Har så många frågor haha. Hoppas du har tid att svara :)

Mvh
Jennie

Svar: Hej! Förlåt för sent svar men jag bloggar inte här längre :)
Utbildningen är i högt tempo, ja och hur lektionerna är upplagda beror lite på från vecka till vecka och vilka föreläsningar man har. I början var det mer intensivt och sen fanns det perioder där det var lite lugnare. Mycket eget ansvar. När jag läste började vi alltid 08:30 och slutade senast 15:30 men det kan ha kommit att ändras.

Nu har du börjat plugga och jag hoppas att du trivs :)
Lisa Rååd

Jeanette

13 Jun 2014 21:03

Hej,
Jag funderar på att börja läsa i Hbg, men den finns ju även i Malmö utbildningen. Undrar oxå om ni går långa dagar och om tempot är högt? Har ju småbarn oxå så undrar om man hinner med de? Vet du skillnaden på att studera i Hbg eller Malmö?

Svar: Hej och förlåt för sent svar men jag bloggar inte här längre.
Jag har ingen aning om skillnaden mellan utbildningen i HBG och Malmö. När jag läste fanns den inte i Malmö. Tempot var högt och vissa dagar var längre än andra. När jag läste gick vi till senast 15:30 men det kan ha ändrats. Jag har två små barn och jag pluggade utan problem men så har jag en man så vi hjälps åt. Kan tänka mig att det hade varit lite jobbigare om jag varit ensamstående.

Krävs mycket eget ansvar kan jag tillägga.
Lisa Rååd

Maria

14 Aug 2014 18:49

Hej hej!
Jag ska till hösten börja studera till tandsköterska och undrar vad du tyckte om skoltempot. Jag upplever att det kommer vara mycket information på väldigt kort tid. Var det svårt att komma in i?:) tack för svar :)

Svar: Hej och förlåt för sent svar - jag bloggar inte här längre.
Skoltempot var högt men inte så att jag inte klarade av det. I början var det mycket information på kort tid men lägger man upp pluggandet och är välstrukturerad är det inga problem. Mycket eget ansvar och det gäller att inte halka efter.

Nu ha du börjat och jag hoppas att det går bra :) hoppas att även ni får ha Pernilla i kommunikation för hon är UNDERBAR!!

Jag kom in på betyget direkt så det var inte svårt men så hade jag väldigt bra betyg. Av 600 sökande var vi 30 som kom in, många reserver men inte jag.

Lycka till nu!
Lisa Rååd

tiilda

26 Aug 2014 14:17

Hur kom du in på utbildningen? Vad gjorde du, blev du interjvuad, högskoleprov?

Svar: Hej! Förlåt för sent svar men jag bloggar inte här längre.
Jag sökte in på internet - bifogade betyg - klart. Väntade på besked. Kom in direkt. Inga intervjuer fanns då men vet att det ska finnas nu.
Lisa Rååd

Cecilia

08 Mar 2015 21:07

Vad glad jag blir när jag ser en som pluggar tandsköterska!
Har funderat i ca 5 år att utbilda mig till just det. Men har två barn under 6 år och inte hittat något på distans.
Men den som väntar på nått gott..... nu har jag möjlighet då en utbildning ganska nära ska sätta igång, på distans!
Hoppas man kommer in bara :/

Roligt att se lite bilder på vad man ev. får träna på, toppen!

All lycka i framtiden !

Svar: Hoppas du kommer in! :) lycka till!
Lisa Rååd

Kommentera

Publiceras ej